Omvårdnadsvetenskap 7,5

Om 20 dagar är första tentan, känns lite nervöst, men ändå säger alla att denna del är rena "barnleken" jämfört med vad som kommer. Jo jag tackar ja!

Vi har varit effektiva i min arbetsgrupp och stannat kvar efter skolan i veckan så vi ligger lite före i schemat och är redan klara med grupparbetet som ska vara klart nästa vecka. Känns så skönt. Har långhelg nu så jag hinner verkligen läsa litteraturen ordentligt och kolla gamla tentor.
 
I veckan har vi haft lite olika föreläsningar, de bästa tyckte jag var en som handlade om hälsa ur ett biopsykosocialt perspektiv och främst ett kulturellt perspektiv. Bara för detta var så intressant kommer det såklart inte komma med på tentan verkade det som, bara om hur kommuniktionen kan brista vid kulturella skillnader. 
 
Idag hade vi en lång föreläsning med Gunnel Radu, som sammanställer författningshandboken, hon var så duktig! Ingen annan kan få lagboken att verka lättförstådd...
 
 
 
Detta är våra mål vi ska nå med denna kurs!
 
  •  kunna förklara och konkretisera begreppen människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandling utifrån humanistisk människosyn
  • kunna förklara innebörden av hälsofrämjande arbete
  • beskriva sjuksköterskans yrkesfunktion och ansvarsområden inom hälso- och sjukvården
  •  beskriva hur hälso- och sjukvården styrs utifrån lagar, författningar, etiska koder och deklarationer
  • beskriva olika former av kommunikation samt identifiera möjligheter och hinder vid dessa olika former
  •  kunna förklara hur kommunikation i olika grupper kan fungera även utifrån ett genusperspektiv
 
Om 2 veckor ska vi ha våran första dag ute i vården, dock bara en dag för att vi ska få "känna på". Jag blev nöjd med min placering, det är på avdelningen akutmedicin på danderyds sjukhus!
 
 
 


Kommentarer

Kom ihåg






Trackback