Vilket sinne är du?

Föreläsningen igår var mycket bättre än förväntat! Trodde den skulle handla mest om "hur ska man plugga", men det var mer "hur ska just JAG plugga". 
 
Olika människor har olika sinnespreferenser, människor reagerar spontant på vad andra säger eller gör efter vilket sinne vi känner oss mest dragna till. Detta påverkar oss väldigt myket under inlärningsprocess och hur vi tar in information bäst.

Man kan vara auditiv, visuell eller kinestetisk.
 
Kinestetisk
  • Använder alla sinnen
  • Känslomässig
  • Mönsteletande 
  • Ljuger ej
  • Styrs genom att någonting inte "känns bra"
  • Stort behov av beröring och närhet
 Lär sig bäst genom labrationer, arbeta praktiskt, hitta egna exempel från verkliga livet, diskutera med någon annan som är kinestetisk, skriv ner känslor på anteckningar du gör. 
 
Visuell 
 
  • Omgivningen måste vara i ordning
  • Visuellt minne
Lär sig bäst genom att använda färget, symboler, kartor, bilder osv. Lärare som använder gester och varierat språk. 

Auditiv 
  • Prata är viktigt
  • Störs av ljud
  • Hör sin egen röst vid läsning och kan därför lätt bli långsam
Lär sig bäst genom att gå på föreläsningar, diskutera och lär ut till andra. Använd bandspelare, högläs anteckningar. 
 

 
När jag lyssnade på föreläsaren förstod jag direkt att jag var en blandning av kinestetisk och visuell. Min pojkvän är garanterat en auditiv människa. Dom blir lätt extremt allmänbildade just för att de tar in så mycket info av det andra i vardagen berättar om. Jag själv minns ej gemom att lyssna på andra, jag måste själv antingen läsa eller lära mig det på andra sätt. 
 
Olika typer av människor kan krocka med varandra, men även på positiva sätt. Bråk kan uppstå över saker som personligheterna uppfattar på olika sätt. För mig som är visuell, spelar hemmet stor roll. Jag är ganska pedantisk av mig, medans en auditiv människa (min kille) ej uppfattar detta visuella och inte ser "stök". 
 
 
 


Kommentarer

Gud vad intressant!! Tror jag är precis som sig, audiitiv är jag iaf inte för det läraren säger åker rätt igenom hjärnan och ut genom andra örat, haha

» Milla

Vad intressant! Jag tror jag är audiotiv :)

Gud vad intressant :D Jag är nog också en blandning av kinestetisk och visuell för sitter jag på föreläsningar och bara lyssnar får jag inte in ett smack haha ;) Måste få dra kopplingar till egna saker och få skapa samband själv :) Exakt samma här hemma, nu bor inte jag med någon pojkvän men jag bor med min syster och hon ser verkligen inte stöket haha!

» clara

Är också en blandning av ett och två, känns som att det skulle va det vanligaste :o


Kom ihåg






Trackback